test

Hij begint zijn uiteenzetting met een waarachtig citaat van marketinggoeroe Peter Drucker:

Het doel van marketing is om de klant zo goed te kennen en te begrijpen dat het product of de dienst bij hem past en zichzelf verkoopt.

In de 1742 woorden die daarop volgen gebruikt Dodani een geesteskind van Carl Jung als leidraad om te laten zien hoe een merk optimale aansluiting kan bereiken met zijn doelgroep.

Ik laat je vandaag zien waarom deze vorm van merkbenadering (die overigens niet door Dodani is uitgevonden, zoals zal blijken) briljant is.

En dit doe ik allemaal natuurlijk met als einddoel dat jij deze aanpak op je eigen bedrijf kan toepassen, zodat jouw klik met jouw klant nóg beter wordt.

 

Archetypes van Carl Jung als basis

Houd je hoofd erbij, want we gaan het werk van psycholoog Carl Gustav Jung bespreken, en iedereen die bekend is met zijn werk weet dat het geen lichte materie is.

Rond 1919 noemde Jung de theorie van archetypes voor het eerst in een essay genaamd ‘Instinct en het Onderbewustzijn’. De theorie beschrijft dat Jungiaanse archetypes universele, archaïsche symbolen en afbeeldingen zijn die voortvloeien uit het collectieve onbewuste. Dat wil zeggen dat menselijk gedrag wordt geleid door een soort aangeboren niet-specifieke kennis, die is afgeleid van de som van de menselijke geschiedenis en bewust gedrag stuurt en voorvormt.

Duidelijk?

Nee, natuurlijk niet.

 

Geloof me, je hoeft het ook niet tot in detail te begrijpen. Wat je wél moet weten, is dat Jungs theorie ervan uitgaat dat jij als mens niet wordt geboren als onbeschreven blad, dat nog compleet gevormd moet worden in gedrag en karakter, maar dat je al een beetje voorgevormd bent door datgene wat jouw voorouders hebben meegemaakt.

Carl Gustav Jung op een van zijn vrolijkere dagen

Wij, de marketeers en ondernemers van deze wereld, kunnen de theorie van Jung omzetten naar een versie die voor ons meer relevant is: de theorie van merkarchetypes in de marketing.

Laten we het eens onder de loep nemen.

 

 

Wij, de marketeers en ondernemers van deze wereld, kunnen de theorie van Jung omzetten naar een versie die voor ons meer relevant is: de theorie van merkarchetypes in de marketing.

Laten we het eens onder de loep nemen.

 

 

van Antwerpen Accountancy